Hvilken type antennekabel mellem udtag og TV (og radio)
Fly
2007-04-21 18:39:38 UTC
Hejsa!

Hvilken type antennekabel er bedst at anvende mellem et standard
fællesantenne-udtag og TV'et og for den sags skyld radioen. Afstanden er
10-15 meter. Der er god plads, så det er ikke vigtigt om udvendig diameter
er 3 elelr 8 mm :-)

-Fly
Karsten H.
2007-04-21 20:56:17 UTC
Post by Fly
[...]
SAT2G eller SAT2S (bedst til udendørsbrug) eller SAT2H - S står for sort, G
for grå og H for hvid. Det er altså _ikke_ kabel fra hverken HN eller J&F.
--
Med venlig hilsen
Karsten H. (7870)
så søg det lette - og gør det svært. (Piet Hein)
Glenn Møller-Holst
2007-04-22 06:51:22 UTC
Post by Karsten H.
Post by Fly
[...]
Hej Karsten & Fly

Helt enig.

Det gode ved satellitkabler (SAT2 6,6mm, SAT4 5mm) er at de bevarer den
lave dæmpning ved UHF-kanalerne 21-69, også efter lang tid.

Kig f.eks. på:
http://www.antennelageret.dk/
Produkter -> Kabler Stik og løsdele.

Har du brug for F-connectorer (bladr ned) er det yderst vigtigt, at de
passer til kabeldiameteren, eller er de "umulige" at skrue på - eller de
falder af.

-

Bruger man kun VHF eller en kort strækning (nogle meter) kan "alt"
bruges. Selv RG-59 (75 ohm).

/Glenn
Rasmus M. Jensen
2007-04-22 09:22:25 UTC
Post by Glenn Møller-Holst
Har du brug for F-connectorer (bladr ned) er det yderst vigtigt, at de
passer til kabeldiameteren, eller er de "umulige" at skrue på - eller
de falder af.
Til SAT 2 (G eller H) skal der bruges 6,8 mm F-stik...
Post by Glenn Møller-Holst
Bruger man kun VHF eller en kort strækning (nogle meter) kan "alt"
bruges. Selv RG-59 (75 ohm).
øhhh.. RG-59 er da også udemærket ved UHF - det afhænger da ligeså meget af
dit signal...
--
mvh
Rasmus
Karsten H.
2007-04-22 12:25:12 UTC
Post by Glenn Møller-Holst
[...]
Impedansen på RG 59 er 75 Ohm og på RG 58 50 Ohm. Fysisk ligner kablerne
hinanden set ude fra. RG 59 har en tyndere, stiv midterleder, hvor imod på
RG 58 er den tykkere og flerkoret.
Rasmus M. Jensen
2007-04-22 14:49:59 UTC
Post by Karsten H.
Post by Glenn Møller-Holst
[...]
hvorfor skriver du det til mig?? det er jeg udemærket klar over... :-)
--
mvh
Rasmus
Karsten H.
2007-04-22 19:03:35 UTC
Post by Rasmus M. Jensen
Post by Karsten H.
Post by Glenn Møller-Holst
[...]
Grundet dit ordvalg. Jeg synes ikke, at det umiddelbart bar præg af det, så
meget desto mere, at der ofte tages forkert af de 2 forskellige typer kabel.
Rasmus M. Jensen
2007-04-22 21:20:39 UTC
Post by Karsten H.
Post by Rasmus M. Jensen
Post by Karsten H.
Post by Glenn Møller-Holst
[...]
:-) --
[...]
ok... ja man kan nemt tage fejl - men har da haft en del RG-59 i hænderne...
:-)
--
mvh
Rasmus
Karsten H.
2007-04-22 12:47:39 UTC
Post by Glenn Møller-Holst
[...]
I øvrigt, her er lidt læsestof, der er god at få forstand af:

http://www.dkt.dk/download/pdf/dkt-cables.pdf
Rasmus M. Jensen
Rasmus
Karsten H.
2007-04-22 19:06:13 UTC
Post by Rasmus M. Jensen
Post by Karsten H.
[...]
Jamen, det er jo glimragende. Vi prøver jo at tage _alle_ dine spørgsmål -
teknisk præget eller ej - seriøst.
Rasmus M. Jensen
2007-04-22 21:19:17 UTC
Post by Karsten H.
Post by Rasmus M. Jensen
Post by Karsten H.
[...]
hmm... jeg synes da ikke jeg er videre useriøs... !?
--
mvh
Rasmus
Karsten H.
2007-04-22 23:29:36 UTC
Post by Rasmus M. Jensen
Post by Karsten H.
[...]
Hvem påstår dog det?
Max
2007-04-21 21:06:42 UTC
Hej Fly
Post by Fly
Hvilken type antennekabel er bedst at anvende mellem et standard
fællesantenne-udtag og TV'et og for den sags skyld radioen. Afstanden
Køb færdige standard kabler i det nærmeste supermarkede, det
opfylder sikkert fint betingelserne og er billigt og du slipper for at
sætte stik på.
Mvh Max
Fly
2007-04-22 10:01:43 UTC
Post by Max
Køb færdige standard kabler i det nærmeste supermarkede, det
opfylder sikkert fint betingelserne og er billigt og du slipper for at
sætte stik på.
Jeg har haft dårlige erfaringer med disse færdige kabler, og det er faktisk
sådan et der sidder på TV'et ny, og på nogle af kanalerne er der meget "sne"
på og jeg er overbevist om at det skyldse kablet.

Nu skriver i "SAT-kabler" - jeg har ikke nogen parabol men kun fællesantenne
med færdigt TV/RADIO stik i flere rum. Men OK - hvis SAT-kablet er i den
bedste ende er det klart det jeg vil vælge.

Men hvad er så forskellen på SAT2 og SAT4 ??

Jeg skal have "almindelige" antennestik på - altså den slags der sidder pag
i fjernsynet - selvfølgelig han i den ene ende og hun i den anden. Findes
der en god kvalitet af dem - evt. noget a'la F-connector eller noget til at
crimpe på. Jeg HADER løse forbindelser og dårlige stik og vil gerne betale
for kvalitet!

-Fly
Max
2007-04-22 10:04:38 UTC
Hej Fly
Post by Fly
Jeg har haft dårlige erfaringer med disse færdige kabler, og det er
faktisk sådan et der sidder på TV'et ny, og på nogle af kanalerne er
der meget "sne" på og jeg er overbevist om at det skyldse kablet.
Har du haft fat i fællesantenneanlægets service afdeling for at få
dem til at komme og konstagere om du har det signal man normat
forudsætter der er på anlæget ?
Mvh Max
Rasmus M. Jensen
2007-04-22 10:16:07 UTC
Post by Max
Hej Fly
Post by Fly
[...]
stop stop Max... hvis kunden ikke selv undersøger om der er noget "inde i
huset" f.eks. kabel mellem stikdåse og fjernsyn det er galt med og
teknikeren kommer ud og konstaterer dette så faktureres der en regning til
kunden... undersøger kunden der i mod om der skulle være noget galt mellem
stikdåsen og fjernsynet og derefter ringer skal antenneselskabet udbedre
fejlen på egen regning...

sådan er Stofa procedure og jeg er ret sikker på at det også er sådan hos
andre udbydere...!
--
mvh
Rasmus
Max
2007-04-22 16:03:32 UTC
Hej Rasmus
Post by Rasmus M. Jensen
sådan er Stofa procedure og jeg er ret sikker på at det også er sådan
hos andre udbydere...!
Sådan har Stofa nu aldrig opført sig hos mig de steder jeg har boet
gennem de sidste 35 år. Hvis forbrugeren bruger et normalt til for-
målet indkøbt kabel og ikke har tilstrækkelig signal på sit TV, ja
så kunne det jo meget vel ligne en fejl på anlæget og forbrugeren
bør da kunne forlange at Stofa kontrolere at de også levere den
vare de får penge for.

Forøvrig har jeg heller aldrig fået regninger for at have gravet kablet
over, så jeg er egentlig tilfreds med den service Stofa normalt giver.
Mvh Max
Rasmus M. Jensen
2007-04-22 16:36:57 UTC
Post by Max
Hej Rasmus
Post by Rasmus M. Jensen
[...]
go service - det må jeg sige... hvor i landet bor du da??
men stadig er det vel ikke for meget forlangt at kunden selv chekker
antennekablet mellem fjernsyn og stik... vel?
--
mvh
Rasmus
Rasmus M. Jensen
2007-04-22 10:29:37 UTC
Post by Fly
Post by Max
[...]
ja det skal du heller ikke bruge...
Post by Fly
[...]
kablet hedder bare SAT2 eller SAT4 - det er et dobbeltskærmet kabel og
derfor velegnet til satellit tv også...
SAT2 har en inderleder på 1,13 mm og SAT4 0,8 mm... derfor er der mindre
dæmpning i SAT2 kablet som dog er lidt tykkere...
Post by Fly
[...]
du kan både få kvalitets IEC antennestik (de alm. antennestik) men også
F-stik og så omsættere fra F-stik til IEC...
har du selv mulighed for at crimpe F-stik??
du skal være opmærksom på at hvis du vælger løsningen med F-stik så vil
kablet skulle gå vandret ud fra antennestik og i TV og ikke som ved de alm.
antennestik der er vinklet...

jeg har alle stumperne så du er velkommen til at skrive til mig hvis det har
interesse... bare fjern flafflaf fra min mailadresse...
--
mvh
Rasmus
Karsten H.
2007-04-22 12:22:23 UTC
Post by Fly
Post by Max
Køb færdige standard kabler i det nærmeste supermarkede, det
Men hvad er så forskellen på SAT2 og SAT4 ??
-Fly
SAT 4 er et 5 mm kabel i diameter.